De opkomst van YouTube

In het jaar 2005 in de maand februari werd YouTube opgericht door Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim. 18 maanden hierna werd YouTube overgenomen door Google voor een bedrag van 1,65 miljard dollar. Sindsdien is YouTube flink gegroeid tot de meeste bezochte website op Facebook en Google na. Zo had YouTube in 2010 meer publiek dan de 3 grootste kabelnetwerken van de Verenigde Staten bij elkaar.Youtube logo

Elke minuut wordt er 300 uur aan videomateriaal geüpload en zo’n 30 miljoen mensen bezoeken de website elke dag. Je kunt video’s kijken in 61 verschillende talen beschikbaar in 71 landen.

De eerste video op YouTube heet Me at the Zoo geüpload op 23 april 2005 gefilmd door een van de oprichters Jawed Karim die zichzelf in de diertuin filmt in de buurt van een olifant. Tegenwoordig bestaat YouTube uit een breed scala aan verschillende genres, zoals make-up, gaming, films, komedie, how-to’s, vlogs en nog veel meer. Deze diversiteit geeft YouTube een voordeel over de meer gevestigde entertainmentbronnen zoals kabeltelevisie en radio. Jouw voorkeuren worden verzorgd en jij kan kijken wat je wilt, wanneer je maar wilt in tegenstelling tot televisie waar verschillende programma’s op verschillende momenten worden uitgezonden. Op YouTube kun je een video terugkijken wanneer je maar wilt. Met meer dan 300 uur aan videomateriaal die elke minuut wordt geüpload en ongeveer 4 miljard videoweergaven per dag, is YouTube, schijnbaar uit het niets, een toevluchtsoord geworden voor makers van content en lucratieve ideeën om vorm te krijgen in een bloeiende, ondersteunende omgeving die opbouwende kritiek biedt  en ruimte om te groeien. Voor en tijdens YouTube video’s worden advertenties getoond. Een deel hiervan gaat naar de maker van de video. Hierdoor kan iedereen met een camera vandaag nog een carrière beginnen op YouTube. Dit verklaart ook waarom YouTube zo snel toeneemt onder jongeren.

YouTube is echter historisch gebruikt om verschillende soorten sociale bewegingen zoals Kony 2012, The Arab Spring en de Black Lives Matter-beweging te helpen. Eind 2011 werd een kleine non-profit organisatie opgericht onder de naam Invisible Children Joseph Kony, die kinderen had ontvoerd en tot kindsoldaten in zijn leger had geknecht. De video ging viraal en verzamelde een belachelijk grote aanhang. Helaas, na een paar openbare onvrijheden gepleegd door de manager / leider van de organisatie, is de beweging uiteindelijk gestrand en is Joseph Kony niet gestopt. In de vroege stadia van de Arabische lente – een beweging in Tunesië, Egypte en andere landen in het Midden-Oosten die proberen democratie te brengen  – hebben sociale media zoals Twitter, Facebook en YouTube hiervoor gebruikt. De effectiviteit van deze sociale media beïnvloedt sterk de bewegingen en liet mensen toe om verbinding te maken, te organiseren en te vergelden.  Ook hebben video’s die in de afgelopen 2-3 jaar op YouTube zijn gepost, de Black Lives Matter-beweging helpen vergroten in de reguliere media en in de huizen van mensen overal in het land. Zonder YouTube is het vrijwel zeker dat deze beweging veel langzamer zouden verlopen of zelfs zouden eindigen.